Palvelut

Osteopatia

Osteopatia on manuaalista terapiaa, jonka avulla voidaan hoitaa monia kehon ongelmia: Selän, niskan ja raajojen kipuja, jännitystä ja jäykkyyttä, nivelongelmia, välilevyvaivoja, hermoston kiputiloja kuten iskias- tai rannekanavaoireyhtymää, liikunnallisia ongelmia, tapaturmien ja urheiluvammojen jälkitiloja, päänsärkyä, migreeniä, poskiontelotulehdusta, hengitystieongelmia ja astmaa, ryhtihäiriöitä, stressiä ja väsymystä sekä raskauden aikaisia ja synnytyksen jälkeen ilmeneviä selkä- ym. ongelmia.

Osteopaattinen hoito alkaa alkuhaastattelulla, jolla pyritään selvittämään yleinen terveydentila, akuutit vaivat ja oireet, sekä aiemmat tapaturmat ja loukkaantumiset. Osteopaatti tutkii ryhdin ja kehon asennon, ihon joustavuuden, värin, lämpötilan, jännitykset ja turvotukset sekä kehon kokonaisuuden, selkärangan, lantion ja nivelten joustavuuden ja toiminnan. Haastattelun ja tutkimuksen perusteella tehdään hoitosuunnitelma, jonka avulla pyritään vaikuttamaan ongelmiin välittömästi siten, että kehon omat parannusmekanismit alkavat toimia.

Osteopaattisen hoidon tavoitteena on palauttaa kehon normaali liikkuvuus, koordinaatio ja ryhti. Hoito on kevyttä ja lähes kivutonta. Käsittelyssä hyödynnetään ns. pitkän vivun tekniikkaa, jossa käytetään raajan ja kehon painoa yhdistettynä erilaisiin liikkeisiin. Myös erilaisia mobilisaatio-, manipulaatio-, pehmytkudos- ja artikulaatiotekniikoita käytetään. Ylikierroksilla olevia kehon toimintoja rauhoitetaan inhiboimalla ja laiskoja, lukkiutuneita alueita aktivoidaan stimuloimalla. Klassinen osteopatia on vuonna 1994 Sosiaali- ja terveysministeriön Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO) hyväksymä ja rekisteröimä hoitomuoto. Nimikesuojatut osteopaatit, jotka ovat suorittaneet vaaditun koulutuksen, voivat käyttää nimikettä "koulutettu osteopaatti D.O.".

Lisätietoja Suomen Osteopaattiliiton sivuilta.