Palvelut

Alaraajatutkimus

Jalkojen virheasennot ovat yleisiä ja niistä kärsii jopa puolet suomalaisista

Kivut, rasitukset ja vammat alaraajoissa rajoittavat normaalia liikkumista ja siten vaikeuttavat selviytymistä jokapäiväisissä askareissa. Ongelmat jaloissa heijastuvat edelleen ylempiin kehonosiin ja päinvastoin, esimerkiksi selkäoireinen välttelee kipua ja samalla kuormittaa alaraajoja virheellisesti.

Tapa liikkua johtuu monista opituista ja perityistä tekijöistä. Työ ja harrastukset sekä sairaudet ja loukkaantumiset vaikuttavat siihen, miten alaraajoja käytetään ja voivat ajan myötä ohjata myös virheasentoihin. Kovat ja tasaiset liikkumisalustat sekä huonot jalkinevalinnat passivoivat jalkaterän lihaksia, joiden tehtävä on tukea kaaria ja pitää jalka oikeassa asennossa. Virheellinen kuormitus nivelissä voi aiheuttaa nivelpintojen kulumista, tulehdusta ja kipua. Tavallisimpia jalan virheasennon aikaansaamia ongelmia ovat vaivaisenluut, kantakalvon ja akillesjänteen tulehdukset, penikkatauti sekä rasitusvammat polven ja lonkan alueella.

Jalan ongelmiin erikoistunut fysioterapeuttimme suorittaa alaraajatutkimuksen, jolla testataan jalkaterän, nilkan, polven ja lonkan liikeradat. Samalla tarkistetaan nivelsiteiden tuki- ja lihasvoima sekä alaraajojen ja selän yhteistoiminta. Tehdyn tutkimuksen perusteella fysioterapeutti saa kattavan kuvan alaraajojen ongelmista ja voi tarvittaessa muotoilla asiakkaalle yksilölliset pohjalliset, jotka korjaavat ja parantavat lihasten toimintakykyä. Valmistamme laadukkaita, kansainvälisesti tunnettuja Sidas-tukipohjallisia.

Hoito-ohjelma saattaa sisältää myös manuaalista käsittelyä, erilaisia kivunhoitoja sekä yksilöllisen kuntoutus- ja seurantaohjelman. Kun alaraajatutkimukseen tullaan lääkärin lähetteellä, kuuluvat tutkimukset ja hoito Kelan korvauksen piiriin.